Det har vært utfordrende tider for den norske kongefamilien de siste årene. Skandaler og sykdom har rammet familien på løpende bånd, nå deles en ny trist beskjed for Kong Harald (89). Deres kongelige residens i Trondheim må nemlig renoveres for flere millioner.
Det kommer frem av en artikkel hos TV 2, som viser til dokumenter hvor en enkel malejobb vokste til et omfattende restaureringsprosjekt som koster flere millioner.
Da kong Harald for 89 år siden ble født på Skaugum i Asker, ble det den første norskfødte prins på hele 567 år.
I opp- og nedturer for landet og folket, har kong Harald stått stødig og vist seg som et godt forbilde for oss alle. Nå har kong Harald sittet på tronen i hele 35 år og har levd et langt liv. I løpet av sin tjeneste for landet har Hans Majestet vist frem flere av sine gode egenskaper.
Kongelig residens må renoveres
Det er den kongelige residensen på Stiftsgården i Trondheim som er sakens kjerne.
Etter en enkel malejobb ble det oppdaget ting som krever et restaureringsprosjekt i millionklassen. Ifølge dokumentene kanalen har fått tilgang på er det avdekket behov for omfattende tiltak større enn først ventet.
Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD) har derfor nå bestilt et eget forprosjekt til total utvendig restaurering. Dett skal dekke fiksing av hele fasaden og den strukturelle bærekonstruksjonen, tak og kjeller, samt vinduer og inngangspartier.
Hva gjelder prislappen er styringsrammen forslått å settes til 5.650.000 kroner for ett av prosjektene. Det søkes også om en ramme på 1 million for et annet delprosjekt knyttet til restaureringen, hvor finansiering hentes fra statsbudsjettets kapittel 1531, «Eigedomar til kongelege formål».
Til tross for at Stiftsgården er bolig for de kongelige når de er i Trondheim vil ikke Slottets pressesjef, Guri Varpe, svare på millionsprekken:
– Det er Statsbygg som forvalter Stiftsgården, så vi henviser dit.
Boligen har blant annet blitt brukt til fire kroninger, to signinger i Nidarosdomen, kongeparets 60-årsdag og prinsesse Märtha Louises første bryllup i 2002.
Ble historisk
At kong Harald er en høyt elsket konge i Norge er det ingen tvil om. Han har vist seg å være ekstremt samlende og morsom. Nylig ble han historisk, meldte Slottet i en pressemelding.
Da kongen og dronningen var på fylkestur i nord for å nå sitt livslange mål om å besøke alle landets kommuner offisielt – ble kongen hedret på et spesielt vis.
Kongeparet besøkte nemlig Saltstraumen i Bodø på veien til den siste gjenværende nordlands-kommunen.
Årsaken var avdukingen av Kongens monogram på kongebautaen i området. I pressemeldingen kom det frem at han blir den fjerde monarken som får sitt monogram hogd i støtten.
Det var tilbake i 1874 bautaen ble reist etter et besøk fra Kong Oscar II. Siden har både Kong Haakon VII og Kong Olav V vært på Saltstraumen og fått sine monogram hogd inn i steinen. Les mer om, og se bilder, av bautaen her.
– Det blir en historisk begivenhet når H.M Kongen signerer Kongebautaen i Saltstraumen. Dette har vi ventet på svært lenge, delte ordfører Odd Emil Ingebrigtsen.
LES MER: