Fotballfeberen var til å ta og føle på blant norske fotballsupportere etter Norges 3-2 seier mot Senegal natt til tirsdag. Dette var også tilfellet for kronprinsbarna Ingrid Alexandra (22) og Sverre Magnus (20) som kastet seg rundt hverandre til en klem da seieren var et faktum. Nå deler de nye ord om fotballfeberen som runger over det norske folk.
Prinsesse Ingrid Alexandra og prins Sverre Magnus fikk det ærefulle oppdraget med å representere Norge under fotball-VM i USA.
Det er første gang på 28 år Norge har kvalifisert seg – noe som har skapt en stor folkefest og en haug med roing.
Etter tirsdagens seier marsjerte blant annet en hel gjeng bort til Slottet i Oslo for å vekke kongen med roing. Dette til tross for at han muligens ikke oppholdt seg på Slottet. Kongeparet tilbringer vanligvis sommeren på andre residenser da Slottet er åpent for publikum i sommersesongen.
Kronprinsbarnas nye ord om fotballfeberen
At fotball er noe kronprinsfamilien er interessert i, og kongefamilien generelt, er det ingen tvil om.
I forbindelse med Norge-besøket tok også kronprinsbarna turen innom Tine fotballskole. Dette sa de til pressen om Norges seier tirsdag.
– Veldig gøy!, sier prinsessen rolig, før prinsen skyter inn: – Ekstremt gøy.
Barna fikk også spørsmål om roingen, men de hadde ikke hørt noe særlig omkring det enda. De gleder seg imidlertid til å høre mer når de kommer hjem.
Likevel passer de på å skryte over herrelandslaget og fansen som heiet under kampen mot Senegal.
– Det er gøy å se at den norske fotballgleden er sterk, deler prins Sverre Magnus.
Naturligvis dukket også spørsmålet opp om situasjonen hjemme etter kronprinsesse Mette-Marits (52) lungetransplantasjon, og faktumet at prinsessen flytter hjem for å studere nær familien i et halvår.
– Det er veldig hyggelig, vi har kost oss veldig, forteller Ingrid Alexandra før hun kommenterer studiene: – Det blir bra det!
Nå drar imidlertid barna hjem, og får dermed ikke med seg Norges kamp mot Frankrike 26. juni. Hjemme skal prinsessen besøke Oslo kommunes feriekoloni Hudøy 25. juni.
«JAAAAAA»
Kronprinsbarna har tidligere vist sterk interesse for fotball – i alle fall Sverre Magnus som stadig har dukket opp på fotballkamper den seneste tiden.
Ingrid Alexandra har vist sin interesse via vennskapskampene som arrangeres på Skaugum årlig.
Og jubelen var selvsag til å ta og følge på da Norge tok seieren natt til tirsdag, ifølge kongehusets Instagram.
«JAAAAAA! Prinsesse Ingrid Alexandra og Prins Sverre Magnus heiet på tribunen da Norge slo Senegal 3-2 i gruppespillet i fotball-VM!», skrev de.
På bildekarusellen så man gleden strømmer over etter Norges bragd, og at kronprinsbarna feirer det hele med en klem.
I en annen video kunne vi se de norske supporterne ro som har blitt kjennetegnet for supporterklubben.
Gleden spredde seg også over kommentarfeltet:
«De to som klemmer på tribunen. Helt nydelig!!», skrev Ingrid Gjessing Linhave.
«Gratulerer , alt for Norge», delte en annen.
«Flott å se dere på tribunen!», kommenterte en tredje.
«Fineste duoen. Så hjertegode, høflige og alltid med ett glimt i øyet begge to», la en fjerde til.
Det er med andre ord tydelig at det norske folk satt pris på at kronprinsbarna var tilstede fra tribunen natt til tirsdag.
Herlig å ha så engasjerte kronprinsbarn.
Masse god tur hjem igjen.
LES MER:
- Optimistiske om fremtiden til Mette-Marit
- Prinsesse Ingrid Alexandra og prins Sverre Magnus får VM-oppdrag