Etter et kvart århundre i NRK har Sigrid Sollund valgt å gå videre til nye utfordringer. Til høsten begynner den profilerte journalisten og programlederen i en nyopprettet stilling hos Morgenbladet. Det opplyser avisen i en pressemelding.
Sollund er for mange best kjent som programleder i «Dagsnytt 18», der hun gjennom flere år har ledet politiske debatter og intervjuer med stødig hånd.
Nå setter hun punktum for en lang karriere i statskanalen.
– Dette har ikke vært en lett avgjørelse. De siste 25 årene har NRK vært en stor del av livet mitt, og her har jeg fått muligheter og opplevelser jeg aldri trodde jeg kom til å få, sier Sollund til NRK.
Kjenner på det sterke vemodet
Da hun fortalte kollegene om beslutningen, ble følelsene ekstra sterke. – Når man sier det høyt blir det virkelig, og da kjenner jeg på hva jeg forlater, sier hun til VG.
Hun legger ikke skjul på at dagen har vært preget av sterke følelser.
– Jeg har gått rundt med en klump i halsen i hele dag.
Nyheten om avgangen har skapt reaksjoner både blant kolleger og seere. Sollund har gjennom årene blitt en av de mest kjente og respekterte journalistene i norsk mediebransje.
Sollund startet arrieren i NRK startet med praksis i Østlandssendingen. Senere jobbet hun blant annet i Alltid Nyheter, før hun fikk sentrale roller som reporter og programleder i programmer som «Politisk kvarter», «Ukeslutt» og «Dagsnytt 18». Hun har også ledet partilederutspørringer ved flere stortingsvalg.
I 2020 mottok hun også Riksmålsforbundets Lytterpris for det juryen beskrev som et godt, presist og effektivt språk i «Dagsnytt 18».
Nå venter et nytt kapittel for den erfarne journalisten etter 25 år i NRK. Hva tenker du om at Sigrid Sollund forlater statskanalen?
LES MER:
- Jakten på kjærligheten: Dette er årets deltakere
- Ekspertens klare oppfordring til kongefamilien etter Marius-dommen