NRK raser mot Himmelblå-grep

Da «Himmelblå» først begynte å rulle over skjermen i 2008 ble serien raskt en stor suksess. Gjennom tre sesonger karakterene med skuespiller Line Verndal (54) i spissen med hovedrollen svært godt likt. Nå reagerer NRK kraftig på et nytt «Himmelblå»-grep.

I 2010 var det imidlertid slutt for NRK-serien, men den skrives seg inn i historiebøkene som et svært ikonisk TV-program.

Mange skulle nok gjerne hatt et gjensyn med serien om den hadde fått en ny sesong.

Over en million nordmenn satt foran TV-skjermen og så på småbarnsfamilien Ebbesens ferd fra storbyen til sitt lille paradis på øya Ylvingen i nord.

Ifølge Line Verndal bærer hun fortsatt på en lengsel etter området der oppe, både Brønnøysund og Ylvingen har for alltid kapret en liten plass i hjertet hennes.

Reagerer på «Himmelblå»-grep

I sommer er «Himmelblå» nok en gang på alles lepper – denne gangen i en ny forstand. Dagligvarekjeden Obs har nemlig valgt å hylle seriesuksessen med en ny reklamekampanje denne sommeren.

I utgangspunktet skulle det bli en nostalgisk reklamefilm for Coop Obs hvor skuespillerne Edward Schultheiss (Kim) og Line Verndal (Marit) møtes igjen. Også den kjente jingelen er med i reklamefilmen.

Nå har NRK engasjert sine jurister mot reklamebyrået WAL, som har produsert reklamefilmen, skriver Kampanje.

Problemet er nemlig at statskanalen aldri ble informert om produksjonen av reklamefilmen – hovedsakelig for den blir brukt i kommersiell sammenheng.

– Jeg må innrømme at vi ble overrasket da vi så reklamefilmen. Filmen er fin, men bruk av «Himmelblå»-universet i reklame var ikke noe vi var informert om eller som NRK har samtykket til, sier advokat i NRKs juridiske avdeling, Kari Anne Lang-Ree, til Kampanje.

Hun håper og tror imidlertid på en minnelig løsning så de ikke trenger å ta rettslige skritt. Kanalen skal allerede være i dialog med reklamebyrået.

Over 15 år siden

I 2024 møtte vi skuespiller Line Verndal hele 15 år etter «Himmelblå»-suksessen.

Hun hadde ingen problemer med å mimre tilbake i tid til en tid hun likte ganske godt.

– Det er kanskje en av de fineste opplevelsene jeg har hatt i livet. Det å være bo der oppe. Sammen med den gjengen vi var, fortalte Verndal til Newsner og la til at hun savner naturen der oppe, langt borte fra storbyen.

– Vi var jo tilbake igjen på en sånn reunion for to år siden. Jeg savner naturen der. Jeg føler at jeg kommer hjem på en eller annen merkelig måte. Med lyset, havet, og øya. Det er så fint der.

Hun syntes det er kjempegøy at serien ble en stor suksess på skjermen. Det er en spesiell følelse, ifølge Line.

– Altså, å ta den båtturen ut hver dag. Det var dritgøy. Så vi hadde det så fint, sa hun litt vemodig.

Hun forteller at det nesten var som å leve i en liten boble der oppe.

– Det blir jo veldig intenst da. Det var en kjempefin tid.

I disse dager har det virkelig blitt populært å lage serier fra 2000-tallet om igjen. Reboots, oppfølgere og nye spin-off er i vinden som aldri før.

Så da vi spurte skuespilleren om det er noe hun selv kunne tenkt seg å gjort, var svaret klinkende klart:

– Jeg skulle gjerne hatt sånn himmelblå ti år etter. Jeg er med, jeg. Ja, er du gæren? Det hadde vært dritgøy. Ja, absolutt. Bare å få komme opp dit igjen, sa hun den gang.

Savner du «Himmelblå»?

Legg gjerne igjen en kommentar med ditt beste minne.

LES MER:

 

Les mer om...