Student brant inne etter å ha blitt fanget i Teslaen sin

Etter en ulykke som tok livet av to av vennene hennes, ble en college-student fra California levende brent da en Tesla Cybertruck forvandlet seg til et dødsfelle og «stengte henne inne» mens bilen sto i full fyr.

Den 27. november 2024 satt Krysta Tsukahara (19) i en Tesla Cybertruck sammen med tre venner. Bilen krasjet i en støttemur og begynte å brenne.

«Politiet ankom stedet og fant et kjøretøy som var helt overtent.

Tragisk nok førte ulykken til flere dødsfall,» skrev Piedmont Police Department i et innlegg på Facebook.

Fanget i Teslaen

Krysta (19), sjåføren Soren Dixon (19) og passasjeren Jack Nelson (20) – alle nylig uteksaminert fra Piedmont High School. De hadde kommet hjem på Thanksgiving-ferie.

De tre ble fanget inne i bilen mens flammene spredte seg, ute av stand til å komme seg ut.

Den eneste overlevende, Jordan Miller, ble dratt ut fra den brennende Cybertrucken av en venn som kjørte bak dem. Han slo vinduet med en grein 10–15 ganger før det sprakk. Han klarte å dra en «nesten bevisstløs» Miller ut av passasjersetet, bare sekunder før hele bilen ble slukt av flammer.

Ifølge KTVU viste obduksjonsrapportene at sjåføren Dixon hadde både metamfetamin og kokain i kroppen, i tillegg til en promille på 0,195 – mer enn dobbelt så høy som den lovlige grensen. Også Tsukahara og Nelson testet positivt for både alkohol og kokain.

Klarte ikke å komme seg ut

Krysta, som var andreårsstudent ved Savannah College of Art and Design – overlevde selve krasjet med bare mindre skader.

Men ifølge et erstatningssøksmål fra foreldrene hennes døde hun av røykforgiftning og alvorlige brannskader. Da etter å ha blitt fanget inne i bilen på grunn av et elektrisk systemsvikt. Foreldrene beskriver dødsfallet som en opplevelse av «ufattelig smerte og panikk».

«Hun forsøkte å komme seg ut mens en person utenfor prøvde å knuse frontruten for å redde henne, men det elektriske systemet i Cybertrucken hadde sviktet. Hun kunne ikke åpne døren, og heller ikke personen som prøvde å hjelpe,» heter det i søksmålet ifølge Fox Business.

«Krysta Michelle Tsukahara ble tvunget tilbake av flammer og varme og kunne ikke reddes. Hun døde av røykforgiftning og brannskader.»

Tesla anklages for «bevisst likegyldighet»

Familiene til både Tsukahara og Nelson har nå saksøkt Tesla og boet til eieren av Cybertrucken – Charles Patterson, som angivelig var i slekt med Dixon.

Søksmålene hevder at Tesla, eies av Elon Musk, har vist en «bevisst likegyldighet» overfor forbrukernes sikkerhet. Ifølge familiene har selskapet lenge vært klar over farlige svakheter i de elektroniske dørsystemene, men likevel unnlatt å utbedre dem. Etter ulykken skal Cybertruckens 12-volts batteridrevne dører ha sluttet å fungere, slik at passasjerene ble fanget inne mens bilen sto i brann.

Tesla inkluderer riktignok en manuell nødåpning, men søksmålene hevder at den er dårlig utformet og vanskelig å finne i en nødsituasjon, noe som effektivt etterlater ofrene uten en fluktmulighet.

«Det er som et mareritt. Tesla vet at dette har skjedd, og at det vil skje igjen, men de gjør ingenting. De fortsetter å selge biler som kan fange mennesker uten mulighet til å komme seg ut,» sa familiens advokat Roger Dreyer til San Francisco Chronicle, ifølge New York Post. «Designet sviktet Krysta. Det fantes ingen fungerende, tilgjengelig manuell nødåpning. Dødsfallet hennes kunne vært unngått.»

«En maskin som ikke er trygg»

I en uttalelse til Fox Digital sa Krystas far, Carl Tsukahara:

«Krysta var en lys, snill og talentfull ung kvinne med hele livet foran seg. Vi har måttet bære ikke bare sorgen over å miste datteren vår, men også tausheten rundt hvordan dette kunne skje – og hvorfor hun ikke kom seg ut. Dette selskapet er verdt en billion dollar – hvordan kan de slippe ut en maskin som er så utrygg på så mange måter?»

Søksmålet fra Nelsons foreldre påpeker at baksetepassasjerer som Jack kun hadde tilgang til en skjult, mekanisk nødløsning – «vanskelig å finne, lite intuitiv og nærmest umulig å bruke midt i røyk og kaos etter et krasj».

Begge familiene krever erstatning og strafferettslig kompensasjon fra Tesla, som de mener bevisst har solgt et kjøretøy med livsfarlige designfeil.

Rus og fart bidro, men ikke unnskyldning

Etterforskningen fra California Highway Patrol konkluderte med at både høy fart og ruspåvirkning bidro til ulykken. Men ofrenes familier mener dette ikke fritar Tesla for ansvar.

«Tesla vil forsøke å skylde på Dixon eller hvem som helst – bare ikke seg selv. Men bilen burde aldri ha stengt inne disse menneskene. Dette handler om å holde de ansvarlige til ansvar og hindre at det skjer igjen,» sa advokat Dreyer.

Kontroversiell Cybertruck

Tesla lanserte Cybertruck i slutten av 2023 til enorm medieoppmerksomhet. Men mindre enn to år senere har bilen blitt et av selskapets mest omstridte modeller – preget av tilbakekallinger, synkende salg og økende juridisk press.

Etterforskningen pågår fortsatt, og søksmålene vil fortsette å sette søkelyset på Teslas designvalg, og spørsmålet om selskapet virkelig gjør nok for å beskytte dem som kjører bilene deres.

LES MER:

 

Les mer om...