
Få merker er mer gjenkjennelige på verdensbasis enn Coca-Cola. Produktet ble laget for mer enn 150 år siden, og populariteten er en underdrivelse. President Donald Trump skal angivelig drikke 12 bokser med Diet Coke per dag, og han har til og med en spesiell Cola-knapp i Det ovale kontor.
Men selv om logoen er lett gjenkjennelig, ser den ut til å bære med seg noen skjulte budskap. Nå avslører en ekspert hva den egentlig betyr.
Coca-Cola er et av de mest gjenkjennelige merkene globalt. Selv om selskapet har ekspandert til å lage en rekke andre drikker, design og flasker, er Coca-Cola-logoen fortsatt sterk.
Drikken, som ble skapt i 1886 av Dr. John Pemberton, en farmasøyt fra Atlanta, Georgia, ble solgt til Asa Griggs Candler og The Coca-Cola Company i 1892, og resten er historie. Drikken ble enormt populær i USA, og tidlig på 1900-tallet hadde den blitt et globalt fenomen.
Ifølge nettsiden deres produserer Coca-Cola 2,2 milliarder porsjoner Coca-Cola hver dag. Noen drikker det mer enn andre, for eksempel president Donald Trump.
I 2018 rapporterte The New York Times at Donald Trump drikker 12 bokser med Diet Coke daglig. Mayo Clinic har uttalt at to bokser er en «trygg mengde» daglig koffein for en voksen, ettersom for mye koffein kan føre til unormal hjerterytme og angst.
Coca-Cola-logoen inneholder «skjulte meldinger»
Dessuten skal den beryktede Cola-knappen som Donald Trump skal ha hatt i Det ovale kontor i løpet av sin første periode, visstnok ha blitt lagt til igjen. Den røde fargen og logoen til Coca-Cola er en integrert del av den amerikanske livsstilen.
Det kan imidlertid være noen detaljer ved logoen som folk rett og slett ikke har lagt merke til. Nå sier ekspert Richard Lau, president i LOGO.com, at den inneholder skjulte budskap.
«Bedrifter kan ikke overse verdien en god logo har; de er forbindelsen mellom et selskap og potensielle kunder, og det kundene vil huske best», sa Lau, ifølge Mirror.
Det ser ikke ut som noe er skjult i Coca-Cola-logoen, og det kan være tilfellet. Men ifølge Lau handler det mer om hvor effektivt det ser ut.
Eksperten påpekte at den andre «C»-en har et skjult budskap. Med sin forlengelse antas den å symbolisere et smil. «Ubevisst», sier han, gjenspeiler den selskapets vekt på lykke og glede.
«Dette subtile budskapet kan gå ubemerket hen, men det skaper ubevisst en positiv assosiasjon med merkevaren i forbrukernes sinn», la Richard Lau til.
Ros på nettet
Coca-Cola-logoen ble introdusert i 1969, og den dag i dag hylles den fortsatt for stilen sin. Den har blitt debattert mange ganger, og på sosiale medier, spesielt på Reddit, har den vært et hyppig diskutert tema.
Ifølge Mirror roste en Reddit-bruker nylig det tidløse designet, og andre bidro.
«Det er også kult å se hvordan det oversettes på tvers av forskjellige språk», skrev en annen.
En tredje bruker uttalte: «Helt siden noen fortalte meg om ansiktene i logoen, kan jeg ikke avvise den når jeg ser på den», mens en fjerde la til: «Perfekt logo.»