At kronprinsesse Mette-Marit (52) har hatt noen utfordrende år er det ingen tvil om. På løpende bånd har det kommet utfordringer i form av sykdom og skandaler. Nå tar kommentator henne i forsvar etter ekstreme hatet den siste tiden.
Det var i 2018 kronprinsesse Mette-Marit fikk den kroniske lungesykdommen lungefibrose. De første årene kunne man ikke legge særlig merke til sykdomsforløpet, men det siste åre har 52-åringen stadig blitt verre.
Forrige uke fikk imidlertid kronprinsessen nye lunger, og hun har nå startet rehabilitering.
Samtidig er det ikke til å stikke under stol at langt mer enn sykdommen har preget kronprinsessen de siste årene.
Siden 2024 har hun måttet stå i massiv kritikk etter at sønnen Marius Borg Høiby (29) ble pågrepet for vold og skadeverk. Saken vokste seg siden til 40 forskjellige tiltalepunkter. Dette ble tatt til retten og han ble dømt for 34 av dem + 4 år i fengsel. Bant annet for 2 voldtekter og vold i nære relasjoner. Dommen er imidlertid anket og skal mest sannsynlig opp igjen neste år.
Som om ikke det var nok havnet kronprinsesse Mette-Marit selv i medienes søkelys da amerikanske myndigheter offentliggjorde Epstein-filene i slutten av januar. Der kom Mette-Marits nære relasjon med avdøde seksualforbryteren Jeffrey Epstein frem i lyset. En relasjon hun tidligere har vært åpen om, men som skulle vise seg å være svært mer omfattende enn først kommunisert.
Tar Mette-Marit i forsvar
Nå tar Dagbladet-kommentator Sigrid Hvidsten, kronprinsesse Mette-Marit i forsvar, og skriver at vi må snakke om «det ekle, nedrige og beint ut sjokkerende Mette-Marit-hatet».
Hvidsten trekker frem ryktestormen som hun mener toppet seg da det ble kjent at kronprinsessen hadde fått nye lunger. Flere begynte nemlig å spekulere i om at kronprinsessen hadde sneket i donorkøen eller fått spesialbehandling.
Det verste kommentatoren har sett var noen som spurte «hvem som har blitt drept for at Mette-Marit skulle få leve».
– Jeg håper det var falskt, for det var virkelig helt vanvittig. Selv om de aller fleste ønsket kronprinsessen alt godt og god bedring, lå konspirasjonene og hetsen til tider som et røykteppe over noen av kommentarfeltene, skriver hun, og legger til at mediene heldigvis lagde saker på at det ikke er mulig å snike i køen. Det er mange faktorer som spiller inn, og det fungerer ikke som et vanlig køsystem.
Et splittet folk
Hvidsten beskriver at hun gjennom å engasjere seg i den norske kongefamilien har fått mange forskjellige mailer, både fra støttespillere og kritikere.
– Men på den andre siden har du dem som målbærer det jeg bare kan omtale som «Mette-Marit-hatet». Ofte har disse menneskene vært enige med meg i noe jeg har skrevet, kanskje en kritisk kommentar om Mette-Marits håndtering av Epstein-epostene, men så har det skjenet ut i ren personhets og/eller konspirasjoner. Noen av kommentarene er rett og slett ekle, skriver hun.
Hvidsten kan skjønne noe av kritikken med tanke på Epstein og Borg Høiby, men mener kritikken har gått ut av proporsjoner.
– Mette-Marit er Norges kronprinsesse, men hun er også et menneske av kjøtt og blod, på godt og vondt. Jeg er blant dem som har kritisert henne kraftig for håndteringen av Epstein-mailene, men da handler det om sak og om rolle, ikke om person. Ingen fortjener en slik mengde av hets og mistenkeliggjøring som hun har fått den siste tiden, skriver hun blant annet i kronikken som du kan lese i sin helhet her.
– Har vært heldig
Også journalist Jo Røed Skårderud har slått hardt tilbake mot påstandene om å snike i transplantasjonskø.
I en kommentar i Klassekampen omtalte journalisten ryktene som «nedrige og grunnløse», og understreket at tildeling av donororganer skjer gjennom strenge medisinske vurderinger.
Skårderud pekte på at transplantasjonen er et alvorlig inngrep, og at det fortsatt vil ta tid før man vet hvordan operasjonen har lykkes. Han mener samtidig at den korte ventetiden først og fremst handler om flaks.
– Hun har rett og slett vært heldig, skrev han i kommentaren.
Også lungespesialist Olav Kåre Refvem har tidligere avvist teorier om at kronprinsessen skal ha fått noen form for særbehandling.
Han har understreket at det er medisinske kriterier og matchingen mellom donor og mottaker som avgjør hvem som får tilbud om organer. Etter at nyheten om kronprinsessens forverrede lungesykdom ble kjent før jul i fjor, har også interessen for organdonasjon økt kraftig.
Selv om operasjonen beskrives som vellykket, er behandlingsforløpet langt fra over.
Kongehuset opplyser at kronprinsesse Mette-Marit vil være innlagt på Rikshospitalet i flere uker framover. Der skal hun følges tett opp av legene etter det omfattende inngrepet.
Hatet mot Mette-Marit må stoppe, og vi må være større medmennesker.
Sender deg mange varme tanker, Mette-Marit.
LES MER: