Kronprins Haakon (52), sønn av kong Harald, er først i arverekken til den norske tronen.
Flere ganger har kronprinsen vist at han er en fantastisk representant for det norske kongehuset. Han har reist land og strand på ulike oppdrag for å representere Norge og kongehuset.
Jobben utfører kronprins Haakon med glans og det er ingen tvil om at Haakon vil bli en god konge en dag.
Men kronprinsen har også måttet jobbe mye alene de siste årene, noe kongehusekspertene har nevnt i flere uttalelser.
I disse dager er imidlertid den 88 år gamle kongen bedre, og de gjør til stadighet oppdrag sammen.
På tross av at kongens helse er mer stabil, kan ikke Deres Majestet medvirke under alle oppdragene som er satt opp i 2025.
Det har betydd et ganske så hektisk år for kronprinsen. Det hele har han tatt med brask og bram, selv om det har har vært trøbbel i kulissene på Slottet.
Kronprinsen følger i pappa og bestefars fotspor
Denne uken overrasket kronprinsen stort da han fulgte i pappa og bestefars fotspor ved å ta kollektivtransport på offisielt oppdrag.
Ifølge Nettavisen ble nemlig kronprinsen sett på perrongen på Asker togstasjon på vei til offisielt oppdrag i Trøndelag. Kronprinsen var tilsynelatende alene – med unntak av noen få livvakter i nærheten.
Årsaken til reisen var at han skulle dele ut Dronning Sonjas skolepris 2025 på Skaun ungdomsskole i Trøndelag.
Ifølge pressekontakt ved Slottet Sara Svanemyr er det ikke første gang kronprinsen setter seg på flytoget.
– Kronprinsen tar flytoget så ofte han kan, avslører hun til avisen.
Samtidig er det ikke, som nevnt fra slottet, uvanlig at kronprinsen og kronprinsesse Mette-Marit (52) velger å ta kollektivtransport. I 2003 tok de blant annet toget hjem fra Stockholm, og i 2007 testet de høyhastighetstog i Sør-Korea.

I tillegg satt kongen og kronprinsen på toget sammen da den mye omtalte Follobanen åpnet i 2022.
Flere tilfeller av kongelige på kollektivtransport
Overfor nevnte vi at kongelige på kollektivtransport har skjedd flere ganger tidligere.
I 1973 satte avdøde kong Olav seg på trikken for å gå på ski i Nordmarka. Årsaken den gang var at Norge innførte kjøreforbud på grunn av oljekrisen. Derfor var det norske folk ilagt kjøreforbud i helgene.
Hans grep ble også hyllet den gang.
I 2010 gjenskapte kong Harald det ikoniske bildet under åpningen av Holmenkollbanen. I bildet fra 1973 satt nemlig kong Olav ved siden av en tilfeldig kvinne – det gjorde også kong Harald i 2010.
Til egen avis kommenterer kongehusekspert Tove Taalsen om kongelige på kollektiv-transport.
– Kronprinsen er opptatt av miljøvern, og var også tidlig ute med elbil. At han tar Flytoget handler vel også om at det er praktisk. Det tar kortere tid med tog enn bil til Gardermoen, forklarer hun.
Også Se og Hørs kongehusekspert, Caroline Vagle, er positiv:
– Dette vitner om en praktisk anlangt og nedpå kronprins! Han er ujålete og det er lite pomp og prakt med ham, sier hun, og fortsetter: For de som bor i Asker er det slett ikke uvanlig å møte ham på uformelt vis enten på flytoget, i skiløypa eller på kino, sier hun til eget magasin.
Dette må vi bare hylle!
Kollektivtransport er for alle!
LES MER:
- Dronning Sonjas rørende hyllest til prinsesse Astrid Fru Ferner
- Prinsesse Ingrid Alexandra får eksperten til å si det alle tenker