Ingrid Alexandra må jobbe ved siden av studiene

Det er tydelig at prinsesse Ingrid Alexandra (22) har fått ekstra ansvar etter hun flyttet hjem fra Australia for å fortsette studiene i Norge en periode fremover. Nylig deltok hun på VM sammen med prins Sverre Magnus, og torsdag besøker hun en feriekoloni. Nå kommenterer en ekspert på prinsessens økte ansvar.

Det var i starten av juni det ble kjent at prinsesse Ingrid Alexandra flytter hjem på grunn av kronprinsesse Mette-Marits (52) helsesituasjon. Det siste året har Mette-Marit blitt dårligere med lungefibrose, og nylig gjennomgikk hun en lungetransplantasjon.

Som følge av sykdommen ble det også gjort klart at kronprins Haakons (52) program kunne endre seg på kort tid slik at han kan ta vare på kona si. De siste månedene er det kronprinsen som har jobbet mye alene for kongehuset.

Nå får altså prinsesse Ingrid Alexandra også ekstra ansvar ble det kjent nylig da politikerne vil endre grunnloven slik at også hun kan lede statsråd.

Ekspertens ord om prinsesse Ingrid Alexandra

At prinsessens flytt tilbake til Norge gir henne ekstra jobb ved siden av studiene er helt naturlig mener Nettavisens kongehusekspert, Tove Taalesen.

– Ja, det tar jeg som en selvfølge, deler hun til egen avis, og påpeker at hun ser på det som en viktig del av opplæringen til prinsessen.

Ifølge Taalesen har hun både tiden og kapasiteten.

– Hun trenger også breddeerfaring. Det får hun gjennom møter med mennesker, organisasjoner, besøke ulike deler av Norge og internasjonalt. Hun er svært populær, og kongehuset trenger den energien.

Eksperten legger til at prinsessen er i en fase i livet hvor hun gradvis kan ta på seg flere oppdrag og få mer erfaring.

Dessuten vil det gi henne verdifull erfaring, samtidig som hun kan utvikle egne interesseområdet og finne sin rolle i kongehuset.

Taalesen tror ikke man skal undervurdere prinsessen, og mener hun har kapasitet til begge deler. Arbeid er også viktig for hennes utdannelse, mener hun.

Kongehusets siste håp

Forrige uke ble det kjent at Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité enstemmig går inn for å endre Grunnloven. Dermed kan prinsesse Ingrid Alexandra fungere som regent dersom både kong Harald og kronprins Haakon er forhindret fra å utføre sine oppgaver.

Det er tyske Bild som skriver at lovforslaget vekker oppsikt, og de mener prinsessen nå er kongehusets siste håp.

De trekker frem måneder med skandaler rundt Marius Borg Høiby (29), kronprinsesse Mette-Marits Epstein-forbindelse og nå sist lungetransplantasjonen. På grunn av kronprinsessens helsesituasjon har også kronprins Haakon sagt at han vil gjøre endringer i programmet på kort varsel.

Kronprinsen har som kjent stått veldig mye alene i arbeidet for kongehuset de siste månedene da kongeparet er av høy alder og selv sliter med sykdom.

Til Nettavisen sa deres kongehusekspert Tove Taalesen at artikkelen til Bild gir mening.

– Prinsesse Ingrid Alexandra er uten tvil esset i ermet til det norske kongehuset. Hun er ung, populær og representerer neste generasjon. Derfor knyttes det store forventninger til henne, både i Norge og internasjonalt, mente hun.

Kan oppstå problem

Videre la hun til at kronprinsen var på samme alder som prinsessen da han møtte i statsråd – også han kunne være regent ved behov. Først og fremst er altså lovforslaget praktisk.

– Kong Harald er 89 år, og det kan oppstå situasjoner hvor både kongen og kronprinsen er utilgjengelige. Da er det naturlig at nummer to i arverekken kan tre inn ved behov, forklarte Taalesen.

Samtidig er det et problem som vil komme i fremtiden, fordi når kongen går bort står kongehuset i samme situasjon igjen.

– Kun en konge og kronprinsesse som kan lede statsråd. Lovforslaget burde nok ta høyde for dette, og inkludere flere i arverekkefølgen for at det skal ha en praktisk betydning, mente hun.

Vi gleder oss til å se mer av prinsessen i arbeid.

Masse lykke til.

LES MER: