Prinsesse Ingrid Alexandra er tilbake på jobb i Norge etter VM-turen til USA tidligere denne uken.
Prinsesse Ingrid Alexandra og prins Sverre Magnus fulgte det norske herrelandslagets 3-2-seier mot Senegal i fotball-VM fra tribuneplass i USA.
De kongelige fikk se Erling Braut Haaland og co ro seg videre i VM, til stor begeistring blant det norske folk.
Nå er prinsessen tilbake på norsk jord etter VM-turen, og her venter det flere kongelige oppdrag. Torsdag var hun på plass på Hudøy feriekoloni utenfor Tjøme.
Ingrid Alexandra fikk møte rundt 420 barn og besøkte kolonien.
Sist gang en kongelig besøkte feriekolonien var dronning Sonja i 2003. Da reiste Dronningen til øya med ferjen «Ternen», som døpte den gang. Nå var det prinsesse Ingrid Alexandras tur til å gjøre det samme.
VM-feberen er å ta og føle på rundt omkring i landet. Flere av barna på Hudøy hadde fått på seg den norske landslagsdrakta da prinsessen kom på besøk.
– Liker dere fotball? Skal dere se kampen i morgen?, spør prinsessen velkomstkomiteen.
Hudøy har vært Oslo kommunes feriested for barn siden 1916, og er fortsatt preget av en enkel leirstil med sovesaler, utedoer og mobilfri sone.
Ingrid Alexandra om fotball-VM
At fotball er noe kongefamilien er interesserte i, er det ingen tvil om.
I forbindelse med VM-reisen tok også kronprinsbarna turen innom Tine fotballskole. Dette sa de til pressen om Norges seier tirsdag.
– Veldig gøy!, sier prinsessen rolig, før prinsen skyter inn: – Ekstremt gøy.
Barna fikk også spørsmål om roingen, men de hadde ikke hørt noe særlig omkring det enda. De gleder seg imidlertid til å høre mer når de kommer hjem.
Likevel passer de på å skryte over herrelandslaget og fansen som heiet under kampen mot Senegal.
– Det er gøy å se at den norske fotballgleden er sterk, sier prins Sverre Magnus.
Bildene av Ingrid Alexandra og Sverre Magnus på tribunen tok hele nasjonen med storm. De jublet og klemte da Norge scoret mål i kampen.
Naturligvis dukket også spørsmålet opp om situasjonen hjemme etter kronprinsesse Mette-Marits lungetransplantasjon, og faktumet at prinsessen flytter hjem for å studere nær familien i et halvår.
– Det er veldig hyggelig, vi har kost oss veldig, forteller Ingrid Alexandra før hun kommenterer studiene:
– Det blir bra det!
LES MER:
- Optimistiske om fremtiden til Mette-Marit
- Prinsesse Ingrid Alexandra og prins Sverre Magnus får VM-oppdrag