Peker på prinsesse Ingrid Alexandra som siste håp

Prinsesse Ingrid Alexandra (22) er tilbake i Norge etter ett år i Australia. Nå er planen at hun skal fortsette studiene hjemme med tanke på helsesituasjonen til kronprinsesse Mette-Marit (52). På samme tid vil Stortinget gjøre endring i grunnloven for å gi henne mer ansvar – det vekker oppsikt i utlandet.

Forrige uke ble det kjent at Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité enstemmig går inn for å endre Grunnloven. Dermed kan prinsesse Ingrid Alexandra fungere som regent dersom både kong Harald og kronprins Haakon er forhindret fra å utføre sine oppgaver.

Dersom endringen blir vedtatt av Stortinget, vil prinsessen kunne lede statsråd når situasjonen krever det.

I dag er det slik at dersom både kongen og kronprinsen er utilgjengelige, er det regjeringen som fungerer som statsoverhode.

Kongehusets siste håp

Det er tyske Bild som skriver at lovforslaget vekker oppsikt, og de mener prinsessen nå er kongehusets siste håp.

De trekker frem måneder med skandaler rundt Marius Borg Høiby (29), kronprinsesse Mette-Marits Epstein-forbindelse og nå sist lungetransplantasjonen. På grunn av kronprinsessens helsesituasjon har også kronprins Haakon (52) sagt at han vil gjøre endringer i programmet på kort varsel.

Kronprinsen har som kjent stått veldig mye alene i arbeidet for kongehuset de siste månedene da kongeparet er av høy alder og selv sliter med sykdom.

Til Nettavisen sier deres kongehusekspert Tove Taalesen at artikkelen til Bild gir mening.

– Prinsesse Ingrid Alexandra er uten tvil esset i ermet til det norske kongehuset. Hun er ung, populær og representerer neste generasjon. Derfor knyttes det store forventninger til henne, både i Norge og internasjonalt, mener hun.

Videre legger hun til at kronprinsen var på samme alder som prinsessen da han møtte i statsråd – også han kunne være regent ved behov. Først og fremst er altså lovforslaget praktisk.

– Kong Harald er 89 år, og det kan oppstå situasjoner hvor både kongen og kronprinsen er utilgjengelige. Da er det naturlig at nummer to i arverekken kan tre inn ved behov, forklarer Taalesen.

Samtidig er det et problem som vil komme i fremtiden, fordi når kongen går bort står kongehuset i samme situasjon igjen.

– Kun en konge og kronprinsesse som kan lede statsråd. Lovforslaget burde nok ta høyde for dette, og inkludere flere i arverekkefølgen for at det skal ha en praktisk betydning, mener hun.

Historisk endring

Forslaget innebærer en endring av Grunnlovens paragraf 41. Den skal sikre at den neste tronarvingen får praktisk erfaring med de oppgavene som følger rollen.

En av begrunnelsene bak forslaget er at det kan oppstå situasjoner der regjeringen må omdannes eller går av.

– Da vil det være veldig uheldig at det er regjeringen selv om peker ut sine egne etterfølgere, sa Arbeiderpartiets Sverre Myrli i september 2024.

Stortinget skal etter planen stemme over saken 3. november.

For prinsesse Ingrid Alexandra kommer utviklingen samtidig som hun vender hjem til Norge. Hun kom hjem for å være nærmere familien i en krevende tid.

Den siste tiden har kongehuset vært preget av kronprinsesse Mette-Marits helseutfordringer.

Samtidig peker mye på at Ingrid Alexandra gradvis vil få en stadig mer sentral rolle i kongehuset i årene som kommer.

Dersom Stortinget vedtar grunnlovsendringen til høsten, vil prinsessen ta enda et steg nærmere ansvaret som en dag venter henne som Norges fremtidige dronning.

Hva mener du? Er prinsesse Ingrid Alexandra kongehusets siste håp?

Si din mening på Facebook.

LES MER: