Fotball-VM setter sitt preg på TV-sommeren, og flere populære programmer må nok en gang vike plass når mesterskapet ruller videre. Også denne uka blir det endringer for seerne av «Sommerhytta». Etter at TV 2 tidligere har justert sendeskjemaet på grunn av VM, skjer det nå igjen.
Mens mange nordmenn fortsatt jubler etter Norges seier mot Senegal natt til tirsdag, får det konsekvenser for TV-programmene. «Sommerhytta» utgår både mandag og tirsdag denne uka, og sendes i stedet onsdag, torsdag og lørdag.
Dermed må seerne vente lenger enn normalt på å få se resultatene av ukas oppgaver.
TV-guiden viser at «Sommerhytta» sendes onsdag og torsdag denne uka, før den avsluttende episoden kommer lørdag kveld. I episode 48, som sendes lørdag, nærmer konkurransen seg slutten. Det betyr at seerne må smøre seg med litt ekstra tålmodighet før de får vite hvordan det går videre på Sørlandsheia.
Ikke alle er fornøyde
Endringene har dog skapt reaksjoner blant seerne på Facebook, hvor flere mener TV 2 kunne brukt sportskanalene sine i stedet for å flytte populære underholdningsprogrammer.
– Bruk for svarte sportskanalene til fotball og annen sport og la de andre programmene gå som vanlig. Ikke alle som er interessert i den hersens sporten. Og ikke alle har TV 2 Play, skriver en seer.
En annen mener sendingene rundt kampene tar for mye plass:
– Greit å se fotballkampene, men halvannen time snakk før og mye tullprat etter hver kamp. Der går grensen for den mest fotballglade person. Der kunne «Sommerhytta» gått.
Flere peker også på at TV 2 har egne sportskanaler. – Jeg er ganske sikker på at TV 2 har egne sportskanaler. Hvorfor må alt annet vike for fotball? skriver en tredje.
– Det er dårlig, synes jeg. Ikke alle ser på fotball, kommenterer en fjerde.
Samtidig er det mange som følger VM tett og har forståelse for at store mesterskap påvirker sendeskjemaet.
Nominert til årets duo
Midt i all VM-praten er det likevel noe hyggelig for «Sommerhytta»-fans å glede seg over. Mor og sønn-duoen Katrine Kile og Sondre Kile Lorentzen har blitt blant sesongens store seerfavoritter.
Nå har de også fått en ny anerkjennelse. Duoen er nemlig nominert til prisen «Årets duo» under årets Reality Awards.
Det har vært en følelsesladet sesong på Sørlandsheia. Etter flere uker med hardt arbeid kunne Katrine og Sondre nylig juble over sin aller første Gullhammer. Et øyeblikk som rørte både seere, dommere og programleder Katrine Moholt.
Derfor kommer nok heller ikke nominasjonen som noen stor overraskelse.
Mens seerne nå må vente litt ekstra på nye episoder, er det i hvert fall én ting som er sikkert: Engasjementet rundt «Sommerhytta» er fortsatt like stort.
Si gjerne din mening på Facebook.
LES MER:
- Sommerhytta-Katrine åpner opp om kreftsjokket etter innspillingen
- Sommerhytta: Seernes sterke reaksjoner etter Gullhammer-seieren