Prinsesse Märtha Louises rørende ord til Maud Angelica

I fjor sommer rørte Maud Angelica Behn (23) nok en gang alle da hun sto frem og delte åpenhjertig at hun er bifil. Et innlegg som vekket jubel blant mange, også mamma prinsesse Märtha Louise (54). Ett år senere deler hun nok et innlegg som får tårene frem hos flere.

Det er ingen tvil om at Maud Angelica Behn er et flott forbilde for den kommende generasjonen. Hun har flere ganger vist at hun brenner for psykisk helse og likestilling.

Hennes store engasjement og kreative kraft har satt sine spor i det norske kulturlivet. Hun uttrykker seg gjennom maleri og tegning. I 2023 stilte hun ut sin aller første soloutstilling – et sterkt og personlig prosjekt som fikk mye positiv oppmerksomhet.

Man må heller ikke glemme den rørende talen i begravelsen til pappa Ari Behn som dessverre tok sitt eget liv julen 2019. Den rørte en hel nasjon – og bidro til viktige samtaler om sorg, selvmord og det å be om hjelp.

Maud Angelica Behns ord smelter hjerter

At 23-åringen har vokst opp med en familie som har gitt henne mye støtte til å finne ut hvem hun er er det ingen tvil om. Hennes bestefar Kong Haralds (89) tale om at kjærlighet er for alle for noen år tilbake er et bevis på det.

Men også hennes mor prinsesse Märtha Louise har alltid vært en viktig støtte for Behn. Det kommer også frem i et nytt Instagram-innlegg hvor Behn skriver følgende:

«Hun her hadde trengt et regnbueflagg på skolen. Da jeg kom i tenårene begynte jeg å ha mye forvirring om hvem jeg var og hvem jeg kunne forelske meg i. Jeg hadde mange spørsmål og usikkerhet og skam. Det var en periode jeg prøvde å undertrykke sider ved meg selv som jeg følte kanskje kunne være «for mye» eller «feil». Det var en lang reise men etter hvert fant jeg ut at jeg kjenner meg veldig igjen i ordene skeiv og bifil», skriver hun blant annet.

Vider deler Behn at hun etter hvert begynte å akseptere og være stolt over de sidene av seg selv.

At kjærlighet aldri er feil, og gjennom det skeive fellesskapet fant hun støtte og omsorg.

Prinsesse Märtha Louise svarer lynraskt

«Jeg har vært veldig heldig som har hatt fine folk rundt meg. Dessverre er ikke alle så heldige. Det ville betydd mye for meg å tidlig se regnbueflagg og høre om hvordan det ikke er feil å lure på ting og finne ut av seg selv.»

«Regnbueflagget er mer enn et flagg, det representerer trygghet og stolthet og aksept! At man kan være den man er og elske den man elsker!», påpeker hun.

Innlegget har nådd mange – også prinsesse Märtha Louise:

«Jeg elsker hvor ekte du er. Du står alltid i din sannhet og det er jeg så utrolig stolt av deg for. Ja, regnbueflagget er for trygghet, stolthet og aksept. Og det er en menneskerett å elske den man vil. Elsker deg så høyt akkurat som den du er, Maud!!», skriver mamma i en rørende kommentar.

Kommentaren får Behn til å svare tilbake igjen med flere hjertevarme ord:

«Du har alltid støttet meg gjennom det hele! Jeg er så heldig som har en mor som deg. Takk for å være der for meg i alle de forskjellige versjonene av meg selv som jeg har vært. Jeg elsker deg.»

Også lillesøster Leah Behn (21) hyller søsteren sin med «verdens beste duuu».

Märtha Louises ord til Maud på bursdagen

I april fylte Behn 23 år, og i den anledning delte Märtha Louise et innlegg på sin Instagram med noen kjærlige ord.

«Gratulerer med dagen, vakre Maud. Du er virkelig en dame til inspirasjon. Du bruker alt du har opplevd i livet til å spre lys og håp til andre. Du maler dine bilder med dybde og mot. Jeg elsker hvordan du tar plassen din i livet og er deg selv til det fulle. Du er verdens snilleste, rareste, klokeste og morsomste. Jeg elsker deg, skjønna mi.»

Durek Verrett kommenterte også under innlegget.

«You are my heart darling. Gratulerer med dagen.»

Dette svarte Maud Angelica på innlegget:

«Aww tusen takk for så koselig bursdags melding mamma. Jeg elsker deg.»

Dette er virkelig en familie med mye kjærlighet.

Du er et viktig forbilde, Maud Angelica!

LES MER: