Trond Harr (82) deler kreftbeskjed

Den tidligere danseren og internasjonale dansedommeren Trond Harr ble for alvor kjent blant det norske folk som dommer i «Skal vi danses» tidligere sesonger. I 2006 satt han nemlig bak dommerbordet sammen med Tor Fløysvik, Trine Dehli Cleve og Anita Langset. Nå deler han en trist kreftbeskjed.

Trond Harr ble raskt en favoritt blant seerne med sitt skarpe blikk, frittalende stil og smittende engasjement. Han var en dommer som akkurat det han mente, og som få klare å imponere.

I 2025 ble Harr hedret med Norges idrettsforbunds hederstegn for sitt livslange engasjement for dans, både i Norge og internasjonalt.

Men selv etter glitteret fra «Skal vi danse» hadde lagt seg, holdt han seg ikke helt unna rampelyset. I 2018 dukket han opp i realityserien «Charterfeber», der seerne fikk møte en mer avslappet og solglad side av den tidligere danse-dommeren.

Harr var med i de tre første sesongene av «Skal vi danse» – en jobb han stortrivdes med. Men gleden fikk en brå slutt da han plutselig ble vraket fra programmet.

Til Klikk.no fortalte han i 2008 at beskjeden kom som et sjokk, og at han ble både skuffet og lei seg over avgjørelsen.

Trist kreftbeskjed

På privaten er det imidlertid helt andre ting som opptar han. De siste årene har han nemlig slitt en del med helsen.

I dag er han bosatt i en 200 kvadratmeter leilighet på Majorstuen i Oslo. Det er der han møter Nettavisen for et lengre intervju.

Han deler åpent fra en lang karriere innen dans, jobb på Universitetet i Oslo og det glade liv. Men i 2005 fikk han prostatakreft som 62-åring – noe han heldigvis ble frisk fra.

Nå ser det imidlertid ut som om kreften igjen kan ha rammet han, avslører han til avisen. En flekk i ansiktet har ført til en utredning for kreft.

– Jeg føler meg ikke så veldig syk enda, men jeg har en liten skjønnhetsflekk der, forteller han å peker på nesen.

Svarene på prøvene skal han få i juli – dette tar han selv med en imponerende ro.

– De tror det kan utvikle seg til kreft. Men det vil jeg ikke være med på. Det gjør ikke vondt. Jeg regner med at hvis det er kreft, så fjerner de det bare, sier han, og avslører at han bruker dekkstift for å skjule flekken på nesa.

Han er sprek og trener aktivt – slik håper han å holde seg i form så lenge som mulig. Målet hans er tross alt å passere 96 år.

– Bør ikke hete «Skal vi danse» lenger

Det er snart to tiår siden han var med i programmet nå.

Men den tidligere dommeren liker fortsatt å følge med på programmet fra sofaen, da med notatblokka klar og egne poeng på lur, fortalte han til Dagbladet for noen år tilbake.

–Jeg var lykkelig. Jeg var den store amatøren. De andre dommerne drev med det som en konkurranseindrett, og var med å gjøre ære på norsk dans. 

Han skulle gjerne likt å være en av dommerne, sier han. Selv har Harr sterke meninger rundt utviklingen av programmet.

– Disse standardansene hører til unntaket. Nå springer de rundt. Hvis du bruker et veldig skarpt øye så kan du kanskje se hvilken stil det er, men mange ting som gjøres er ikke lov innenfor idretten. 

– Det bør ikke hete «Skal vi danse» lenger. Det er jo dans, men det er ikke sporten som jeg representerer, sa han og la til at «Artisteri» er et mer passende navn på programmet.

Nå ønsker vi deg masse lykke til og god bedring!

LES MER:

 

Les mer om...