Optimistiske om fremtiden til Mette-Marit

Forrige uke kom den gledelige nyheten om at kronprinsesse Mette-Marit (52) nå har fått nye lunger. Beskjeden kom som en lettelse for det norske folk som har holdt pusten da kronprinsessen har blitt stadig dårligere de siste månedene. Nå er ekspertene optimistiske på fremtiden.

Det var i 2018 kronprinsesse Mette-Marit fikk den kroniske lungesykdommen lungefibrose. De første årene kunne man ikke legge særlig merke til sykdomsforløpet, men det siste åre har 52-åringen stadig blitt verre.

Nå er altså nye lunger på plass, men det kan ta lang tid før hun er tilbake i jobb. Rehabiliteringen etter en slik alvorlig operasjon er nemlig lang og tøff.

Ser man til sykdomsituasjoner i utenlandske kongehus er det imidlertid grunn til å være optimistiske mener flere kongehuseksperter.

Fremtiden til Mette-Marit

Først og fremst hyller TV 2s kongehusekspert, Ole-Jørgen Schulsrud-Hansen, åpenheten til det norske kongehuset. En åpenhet han mener har vært unik.

Ser vil til Sverige har prins Daniel vært åpen om en medfødt nyresykdom han fikk som 16-åring. I 2009 fikk han en ny nyre donert av pappa Olle Westling. Det svenske kongehuset var på den tid imidlertid ikke åpen om hvilken sykdom prinsen hadde.

Likevel kan sjefredaktør i Svensk Damtidning og kongehusekspert Johan T. Lindwall trekke paralleller mellom det norske og svenske kongehuset.

– Først da tilstanden var stabil ved Karolinska universitetssykehuset i Huddinge, offentliggjorde man at transplantasjonen var gjennomført, forteller han i Nyhetsmorgen i Sverige.

Til TV 2 sier Nettavisens kongehusekspert Tove Taalesen seg enig:

– Å bytte nyre er ikke like omfattende som å bytte lunger, men han går på immundempende medisiner, samme som det Mette-Marit skal gjøre. Han jobber nå fulltid, så det er noe optimisme her, forklarer hun.

Videre trekkes det frem sykdom blant kongelige i både Monaco og England. Der har de ikke vært like åpne om detaljene i sykdomsforløpet til de kongelige.

– Nå vet vi ikke hvor alvorlig sykdommen til Charles og Kate har vært, og egentlig samme med Charlene i Monaco. Nettopp fordi det ikke har vært den samme gjennomsiktigheten og muligheten til å stille spørsmål, legger Ole-Jørgen Schulsrud-Hansen til. 

Slo ned på ryktestorm

Det var forrige onsdag det ble kjent at kronprinsesse Mette-Marit har gjennomgått en lungetransplantasjon ved Rikshospitalet.

Nyheten kom bare tolv dager etter at Slottet opplyste at kronprinsessen var satt på venteliste for nye lunger. Den korte ventetiden har ført til spekulasjoner i sosiale medier om at Mette-Marit skal ha fått forrang fordi hun er medlem av kongefamilien.

Det slo journalist Jo Røed Skårderud hardt tilbake mot.

I en kommentar i Klassekampen omtalte journalisten ryktene som «nedrige og grunnløse», og understreket at tildeling av donororganer skjer gjennom strenge medisinske vurderinger.

Skårderud pekte på at transplantasjonen er et alvorlig inngrep, og at det fortsatt vil ta tid før man vet hvordan operasjonen har lykkes. Han mente samtidig at den korte ventetiden først og fremst handlet om flaks.

– Hun har rett og slett vært heldig, skrev han i kommentaren.

Også lungespesialist Olav Kåre Refvem har tidligere avvist teorier om at kronprinsessen skal ha fått noen form for særbehandling.

Han har understreket at det er medisinske kriterier og matchingen mellom donor og mottaker som avgjør hvem som får tilbud om organer. Etter at nyheten om kronprinsessens forverrede lungesykdom ble kjent før jul i fjor, har også interessen for organdonasjon økt kraftig.

Kongehuset opplyser at kronprinsesse Mette-Marit vil være innlagt på Rikshospitalet i flere uker framover. Der skal hun følges tett opp av legene etter det omfattende inngrepet.

Nå ønsker vi deg masse god bedring i tiden fremover, Mette-Marit!

LES MER: