I fjor takket Wenche Andersen (71) for seg etter over 30 år i det populære morgenprogrammet «God morgen Norge». Nyheten var selvfølgelig vemodig for mange, men også ventet. Nå hyller det norske folk TV-kokken ett år etter hennes avgang.
Rett før sommerferien i fjor ble hun derfor som seg hør og bør hyllet gjennom hele «God morgen Norge»-sendingen som seg hør og bør.
Det var tydelig hvor stor plass Wenche Andersen har hatt i hjertene til både kollegaer og seere. Med herlige tilbakeblikk, rørende taler og en rekke overraskelser fikk Andersen en verdig og følelsesladet avskjed.
I over 30 år har hun inspirert alle «God morgen Norge»-seere til å lage god og sunn mat. Andersen har vært å se i det populære morgenprogrammet siden det først ble sendt på TV 2 i 1994.
Hyllesten ett år etter avgangen
Til tross for at hun forsvant fra rollen som TV-kokk i fjor sommer har det ikke vært et endelig farvel.
I ny og ne dukker hun opp som gjestekokk og vikar for hennes arvtager Christer Rødseth – til stor glede for seerne.
At hun la igjen sine inntrykk gjennom tre tiår i «God morgen Norge» er det ingen tvil om. Det kommer frem av et Facebook-innlegg fra Newsner Underholdningslivet i helgen.
«Hun er heldigvis gjestekokk, så vi får jo se henne en gang i blant», trekker en frem.
«Det er klart vi savner henne, men du verden for en reser Krister er. Alltid like spennende og så har vi jo noe felles….. vi liker smør», deler en annen.
«Savner Wenche, hun pratet så rolig og fint, er kjempeflink, Christer er også kjempeflink, men han snakker alt for fort, får med meg bare halvparten av det han sier, dessverre», mener en annen.
«Ja jeg savner Wenche veldig, det ble ikke det samme etter hun ble borte, glemmer å sette på TV’n nå, Wenche er ei flott dame med massevis av kunnskap og kunne fortelle oss alt vi trenger å vite om maten ( hun hadde ikke lenger tid på seg hun heller) veldig fint å lese om alle som savner og savner henne som jeg gjør. Hun fortjener både ros og alle utmerkelser», jubler en fjerde.
Dette gjør hun nå
Selv om Wenche Andersen nå har blitt pensjonist kan hun som nevnt komme jevnlig tilbake til «God morgen Norge» som vikar. I tillegg ble hun tildelt en gjev pris tidligere i fjor høst: Nemlig Matomsorgprisen 2025.
I et intervju med TV 2 åpnet Andersen ytterligere opp om tiden etter «God morgen Norge» i fjor. Der innrømmer hun at det er rart å ikke være en fast del av programmet lenger, men at det er utrolig hyggelig når spørsmålet om å være vikar kommer.
Likevel har hun ikke sluttet å arbeide – nå reiser hun nemlig rundt å holder foredrag. Med seg i ryggsekken bruker hun erfaringene fra «God morgen Norge», kostholdsøkonom og tidligere kjøkkensjef på sykehus og sykehjem.
– Jeg tror jeg har vært innom hvert eneste lag og forening i Vestfold. Noen er om mat og ernæring. Noen vil ha om juletradisjoner, som det har vært veldig mye av i det siste, delte hun til kanalen.
Hva gjelder kosthold og trening er det viktigste for 71-åringen å spise regelmessig i tillegg til å gå turer. En tur i skog og merk er godt for både kropp og sjel.
– Innimellom, når jeg jobbet mye, så ble jeg ganske folkesky da jeg kom hjem. Så det å ta en skogstur og gå i halvannen til to timer, det var … Det gikk så langt at sønnen min sa: «Gå deg en tur, mamma, så blir du snill». Hvis jeg var litt sånn irritabel, innrømmet hun.
I tillegg elsker Andersen å være bestemor – noe hun får viet mer tid til etter hun ble pensjonist.
– Jeg tror jeg vil fortsette som jeg gjør nå, men nok med mindre foredrag. Være på hytta, gå i fjellet eller i skogen, som jeg elsker. Og selvfølgelig å følge barnebarn når de vokser opp. Å få lov til å være med på den reisen som de skal ut på og den gleden det er når de kommer løpende «fammo»- det er ren lykke, sa hun med et smil.
Du er savnet, Wenche!
LES MER: