Mening: Skal vi danse-dommerne må tørre å være tøffere

Helt siden 2006 har «Skal vi danse» vært en fast tradisjon på lørdagskvelden for mange. Vi liker å trekke oss inn under et teppe, og kanskje en pose chips eller sjokolade. Dette mens høstværet stormer på utenfor.

I 2024 ble det et tomrom for mange da danseprogrammet valgte å ta ett års pause. Endelig er de tilbake med nye kjendiser på parketten, ikke minst 20 årsjubileum. Allerede har tre deltakere måttet forlate programmet. Mens Vendela Kirsebom og Emma Ellingsen ble stemt ut, måtte Halvor Bakke trekke seg av medisinske årsaker.

Nå er det duket for en ny lørdag med Halloween-tema, hvor nok en deltaker skal takke for seg.

Gjennom disse 20 årene har mye skjedd i «Skal vi danse». Designet på programmet har blitt endret, mange kjendiser har fått sjansen, nye proffdansere har kommet til, programledere har blitt byttet ut og dommerne har kommet og gått.

Årets sesong er intet unntak – flere endringer har gjort.

Dette er en meningsartikkel. Meningene er skribentens egne.

Disse deltar i årets sesong:

  • Viggo Venn (36), klovn. Dansepartner: Rikke Lund
  • Emma Ellingsen (23), influenser. Dansepartner: Catalin Mihu (Ute)
  • Vendela Kirsebom (58), selvstendig næringsdrivende. Dansepartner: Ivo Havranek (Ute)
  • Bernt Hulsker (47), tidligere fotballspiller. Dansepartner: Marianne Sandaker
  • Tale Torjussen (20), skuespiller/influenser. Dansepartner: Antonio Careri
  • Tobias Becs (33), fotball-freestyler. Dansepartner: Vyara Klisurska
  • Desta Marie Beeder (36), programleder. Dansepartner: Tarjei Svalastog
  • Trygve Bennetsen (23), influenser. Dansepartner: Ida Amy Sund
  • Carina Dahl (40), artist. Dansepartner: Ole-Thomas Hansen
  • Danby Choi (32), redaktør. Dansepartner: Norunn Ringvoll
  • Tiril Eckhoff (35), tidligere toppidrettsutøver. Dansepartner: Santino Mirenna
  • Halvor Bakke (54), interiørdesigner og programleder. Dansepartner: Amalie Aune (Ute)
  • Emilie Enger Mehl (32), politiker. Dansepartner: Jørgen Nilsen

Nye dommere

Mens Helene Olafsen (35) og Anders Hoff (49) fortsatt holder koken som programledere, har det blitt gjort endringer i årets dommerpanel.

Skal vi danse
Fra venstre: Tobias Brandal Busæt, Carina Dahl, Trygve Bennetsen, Danby Choi, Bernt Hulsker, Tale Torjussen, Desta Marie Beeder, Emilie Enger Mehl, Halvor Bakke, Emma Ellingsen, Tiril Ekchoff, Vendela Kirsebom og Viggo Venn. Foto: Fredrik Arff (montasje).

Nytt av sesongen er blant annet at panelet har gått tilbake til sin opprinnelige form med fire dommere. De siste årene har panelet bestått av tre personer, henholdsvis Merete Mørk Lingjærde, Morten Hegseth og Trine Dehli Cleve.

Før den nye sesongen ble sparket i gang ble det imidlertid kjent at de to sistnevnte ikke ble med videre. Mens Hegseth ble droppet, valgte Trine Dehli Cleve å trekke seg tilbake selv.

Derfor er det i år Merete Mørk Lingjærde (63), tidligere profesjonell danser, Nadya Khamitskaya (42), kjendistylist Jan Thomas (58) og tidligere «Skal vi danse»-vinner Cengiz Al (27) som dømmer deltakerne gjennom sesongen.

Det vakte naturligvis mange reaksjoner, og nå har vi fått se de nye dommerne i aksjon i tre uker. Men hvordan synes vi egentlig de nye dommerne har gjort det så langt?

Egor Filipenko delte sin ærlige dom

En kjent og kjær profil i «Skal vi danse» er Egor Filipenko (37). Han har vært både dommer og profesjonell danser i danseprogrammet.

I hele 15 år var har en del av universet, men etter deltakelsen som proffdanser i 2022 måtte han trekke seg som følge av nakkeprolaps. Naturligvis sitter fortsatt danse-interessen i kroppen hans.

Til Dagbladet kommer han med et klart ønske til årets dommere i Skal vi danse.

Han mener nemlig at dommerne må samarbeide litt mer, og mener de ikke har fått sjansen til å vise hva de kan ennå.

Om han selv skulle kommet tilbake hadde han skapt enda mer konkurranse. Det hele handler om i større grad gjøre det til en ren dansekonkurranse. «Litt hardere, litt mer ærlig og dynamisk», delte han i intervjuet.

Egor Filipenko
Foto: Berit Roald / NTB

Filipenko mener nemlig at man burde kunne si om noe var skikkelig dårlig og at man skal prøve igjen neste gang. Han liker godt direkte kommentarer.

Samtidig etterlyser han mer action og uenighet mellom dommerne. De må samkjøre seg og finne hverandre posisjon. Likevel tror han dette blir bedre gjennom sesongen når de har blitt mer varme i trøya. Han er positiv til firkløveren med forskjellige utgangspunkt.

Har han et poeng?

Som Filipenko sier trenger nok dommerpanelet noe tid for å bli skikkelig samkjørte mellom hverandre.

Likevel har vi de siste tre ukene sett noen svakheter blant dommerne. Som Cengiz Al som virket overgira første episode, Jan Thomas som skulle bedømme bestevenninnen Vendela Kirsebom på gulvet, Merete Lingjærde som viste feil poeng og sa noe annet eller Nadya Khamitskaya som først ikke klarte å velge hvilken deltaker hun ville skulle bli forrige lørdag.

Jeg er ingen ekspert, men dynamikken sammen må nok dommerne jobbe enda mer med – ikke minst det å tørre å si mer ærlige og direkte meninger.

En ting jeg har lagt spesielt merke til er hvor dårlige poeng Jan Thomas kan gi når dommerne med profesjonell danseerfaring gir bedre. Dette har skjedde ved flere tilfeller, og er noe seere også har påpekt. Er han redd for å virke for amatørmessig i forhold til dans kanskje?

Uansett. Filipenkos perspektiv er interresant fordi han peker på et grunnleggende spenningstema i underholdning: balansen mellom trygghet og risiko, mellom hyggelig stemning og ekte evaluering.

Dommerne bør ta til seg dette fordi Filipenko har troverdighet og autoritet. Han har vært proffdanser og dommer, og vet hva som kreves. Samtidig har publikum en viss forventning. De stiller med en forventning om at konkurransen skal være reell. At deltakerne får utfordret seg, at dommerene tør å være uenige. Blir det for koselig mister man litt av stemningen.

Likevel handler det også om utvikling. «Skal vi danse» har vært på luften siden 2006. Derfor er det viktig å hele tiden være i utvikling. Ikke bare rundt design og format, men også dommerne fungerer.

En viktig balansegang

Samtidig må vi ikke glemme at seere av «Skal vi danse» er blodfans. Om dommerne blir for harde kan det skape ubehag mellom deltakere og publikum. Da forsvinner den trygge og koselige stemningen.

Om uenigheten mellom dommerne virker iscenesatt eller uautentisk mister man kvaliteten. Det er viktig å ha en god balanse mellom underholdning og konkurranse. For den er absolutt sårbar om publikum er misfornøyde. Programmet må fortsette å ha glans, dans og glede. Ikke bare tøffe kritikker.

Nadya Khamitskaya, Jan Thomas og Merete Lingjærde under program 3 av Skal vi danse 2025.
Nadya Khamitskaya, Jan Thomas og Merete Lingjærde under program 3 av Skal vi danse 2025. Foto: Thomas Andersen / TV 2

Uansett. Om jeg tar Filipenkos budskap på alvor sier det spesielt en ting: «Skal vi danse» står i et veiskille hvor formatet kan løftes. Det kan bli mer enn god lørdagsunderholdning – det kan bli noe som både underholder og utfordrer.

Det handler ikke bare om deltakerne men å la dommerne være ekte – med meninger, forventinger og tydelighet.

Om dommerne tør å si «dette var for svakt» og diskutere seg imellom kan vi få tilbake det som kanskje har falt litt bort: konkurransens nerve, utviklingens glede og overraskelsens kraft.

Samtidig har vi sett dommerne bli mer varme i trøya – blant annet med Nadya som viste tydelig skuffelse over en deltaker i forrige lørdagens program.

La oss bare håpe at årets sesong tar dette på alvor. For når glansen er der, og kritikken er ekte, danser deltakerne ikke bare for moro skyld. De danse for å vise at de virkelig kan mestre det.

Det er nettopp DETTE vi elsker med «Skal vi danse».

LES MER: