Kim Wigaards tårevåte innlegg om Pride-terroren

Torsdag ble fireårsdagen for Pride-terroren i Oslo 25. juni 2022 markert med flere minnemarkeringer. Den folkekjære artisten og programlederen Kim Wigaard (38) var blant dem som tok til Instagram for å minne oss på å ikke glemme.

Kim Wigaard har virkelig vist seg som en engasjert formidler. Han kombinerer sitt musikalske talent med en dyp forståelse for menneskelige relasjoner.

Demenskoret-dirigenten giftet seg i fjor med mannen i sitt liv, Marius Hagen. Juni er måneden hvor vi markerer kjærlighetens mangfold med Pride-markeringer over hele landet.

I år har imidlertid motstanden vært stor mot den viktige markeringen om at alle er like mye verdt. Ikke minst det å se bilder av at to menn kysser.

Torsdag delte han et hjerteskjærende innlegg om Pride-terroren i 2022 på Instagram.

– Følelsen av frykt var uunngåelig

I det hjerteskjærende innlegget skriver han åpenhjertig om den skjebnesvangre dagen som satte en støkk i det skeive miljøet.

25. juni 2022 ble det rettet våpen mot utestedet Per på hjørnet, og deretter London Pub ved C.J Hambros plass i Oslo. 2 personer ble drept, minst 21 skadet og hundrevis sliter fortsatt den dag i dag med ettervirkninger.

Masseskytingen var rettet mot LHBT+-personer i forbindelse med Oslo Pride, og var et uttrykk for hatkriminalitet. 

På Instagram mimrer Wigaard tilbake på dagen:

«4 år siden i dag og jeg kommer aldri til å glemme denne dagen. Terrorangrepet på Per på Hjørnet og London Pub. Vi skulle opptre den dagen i drag på Oslo Pride og følelsen av frykt var uunngåelig. Tankene mine går ut til de som døde og ble skadet, og alle som opplevde dette», deler han med sine følgere.

Videre fortsetter han med det viktige budskapet som alle må få med seg.

«Ingen er likestilt før alle er det. Og jeg snakker da ikke kun om i Norge! Jeg snakker om for ALLE mennesker over hele verden. Derfor er Pride nødvendig og viktig, på tvers av landegrensene. Vi kjemper jo ikke bare for oss selv», skriver han.

Les hele innlegget her.

Viktig å markere pride

I et lengre intervju med Kamille forteller Wigaard hvorfor det fortsatt er viktig å markere pride.

Dette i en periode hvor han har turnert landet over med egen soloturné og nå skal ha dragshow-opprtredener, vanlige show og konserter tiden fremover.

– Det er fortsatt viktig å feire og markere Pride fordi alle mennesker har rett til å være den de er uansett legning, hudfarge og bakgrunn. Alle har rett til sin plass og til de samme rettighetene som alle andre – det har ikke skeive alltid hatt. For litt over 50 år siden var det ulovlig å være homofil i Norge. Det var ulovlig å være seg selv. Jeg er opptatt av at vi må ta stafettpinnen og fortsette å kjempe slik våre forgjengere gjorde, deler han åpenhjertig i intervjuet.

Han trekker frem de som risikerte livene sine for at vi skal få feire Pride i dag.

– Jeg mener ikke at alle må gå først i toget, men jeg gjør det! Selv om vi har kommet langt i Norge, er det fortsatt mye diskriminering og hatkriminalitet, og selvmordsraten blant skeive er høyere enn i resten av befolkningen. Det må vi få slutt på, og da trenger vi å vise unge, skeive at her er vi! «Den eldre garde» er her for å passe på og stå opp for dere, forteller han.

Videre i intervjuet forteller han at reisen for å være åpen, stolt og skeiv har vært lang. Nå er livet fantastisk, men som barn og ungdom lette han mye etter hvem han var og sin identitet.

– Jeg har stilt meg tusen spørsmål: Hvem er jeg egentlig? Hvorfor føler jeg meg så annerledes? Er det galt å være annerledes? Hvorfor liker jeg ikke å spille fotball og gjøre det de andre guttene liker? Hvorfor har jeg bare jentevenner? Hvorfor vil jeg kysse en gutt?sier han i det rørende intervjuet du kan lese her.

Takk for sterke ord, Kim!

Du er et viktig forbilde.

LES MER:

 

Les mer om...