Fredag skriver VG at den tidligere Oslo-ordføreren Fabian Stang (70) har fått sparken fra sin jobb i Söderberg & Partners. Årsaken skal være at han snakket åpent om psykisk helseproblemer i media.
Nå har Fabian Stang krevd flere hundretusen i erstatning, til seg selv og organisasjonen Mental Helse. Söderberg & Partners er en svensk bedrift som rådgir bedrifter og privatpersoner om økonomi.
Det var i fjor han begynte i ny jobb i konsernets avdeling for formuesforvaltning, hvor rike mennesker får hjelp til å håndtere arveoppgjørene sine.
Tidligere i år åpnet han imidlertid opp om sin psykiske helse, en vanskelig tid og innleggelse på psykiatrisk avdeling etter et samlivsbrudd i 2025. Der fortalte han om både angst, depresjon og rusproblemer.
– Jeg får veldig mange tilbakemeldinger fra folk som sliter selv, om at det betyr mye. Det er den beste betalingen, sa han om åpenheten.
Fikk sparken
Til VG bekrefter Stang at han fikk sparken som følge av hans åpenhet om psykisk helse.
– Ja, det må jeg dessverre bekrefte. Men jeg vil ikke si noe om hvor jeg jobbet. Åpenhet og psykisk helse er fortsatt stigmatisert, men jeg vil ikke gi opp kampen for et samfunn med plass til alle. Og så får jeg se om det finnes en arbeidsgiver som har plass til meg. Utover det har jeg ingen kommentar, sa Stang.
Den tidligere ordføreren skal ha blitt informert om at selskapet ikke ville assosieres med hans psykiske helse, og han fik rett og slett sparken. Arbeidsgiveren på sin side forteller at det er fordi han angivelig ikke fikk nok klienter.
Nå beklager selskapet overfor Stang, og sier de vil betale hans krav.
«Fabian Stang har opplevd noe hos oss som vi beklager sterkt. Når det er sagt har dette aldri vært en styresak. Fabian Stang har fått en uforbeholden beklagelse fra meg som administrerende direktør, og vi to har etter en god dialog kommet til enighet», sier administrerende direktør for formuesforvaltningen i Norge, Michael V. Sivertsen.
De overfører i tillegg 200.000 til Mental Helse, og påpeker at selskapet synes psykisk helse er viktig.
Fabian Stang: – En ensom reise
Det er i et nytt intervju med VG Fabian Stang i mat åpnet seg om det vanskelige året – og ensomheten han har kjent på.
I 2025 ble det kjent at Stang og kona Catharina Munthe gikk hver til sitt etter mange år sammen. Paret møttes under et fakkeltog mot voldtekt i 2007, og kjærlighetshistorien deres fikk mye oppmerksomhet. Sammen bygget de et liv, blant annet som fosterforeldre, men til slutt tok forholdet slutt.
Stang fikk nervøs sammenbrudd og ble lagt inn på Diakonhjemmet med depresjon. Dette etterfulgt med rehabilitering for et alkoholproblem.
– Min eks var jo mye yngre enn meg, 22 års aldersforskjell, så hvis jeg hadde vært litt fornuftig, hadde jeg jo skjønt at det ikke var sikkert at vi var sammen for evig, erkjente han.
Den vanskelige tiden valte han å være åpen om fordi det hadde føltes som en dobbeldiagnose og holde det skjult.
– Vi mennesker har alle våre utfordringer en eller annen gang i livet. For meg er det beste å være åpen, da slipper jeg å gå og late som.
Så kom han med en sterk erkjennelse.
– Altså, har du brukket benet og fått på gips, setter alle frem stolen for deg og skjønner at det er vondt. Men angst og depresjon er en ensom reise, delte han.
Takk for at du står for ditt og kjemper for psykisk helse, Fabian!
Respekt!
LES MER: