Tone Damli (38) er blant Norges mest folkekjære artister. Kun som 17-åring slo artisten fra saftbygda Sogndal da hun tok andreplassen i «Idol» på TV 2. I 2023 forlovet hun seg med kjæresten Markus Foss, men bryllupet er satt på vent etter en tøff periode i livet hennes.
Helt siden hun tok andreplassen i den populære musikkonkurransen har hun holdt seg aktuell i rampelyset.
Tone Damli har blant annet vært å se i «Melodi Grand Prix», «Hver gang vi møtes», «Stjernekamp» og som realitydeltaker i «Kompani Lauritzen».
Men for ett år siden mistet hun storesøsteren Tale som hun hadde et svært nært forhold til. Nå åpner hun opp om sorgen, og bryllupet som er satt på vent som følge av den, til Newsner Norge.
Derfor er bryllupet satt på vent
I november 2023 kunne 38-åringen dele den gledelige nyheten om at hun hadde forlovet seg med kjæresten Markus Foss.
Sammen har de barna Billie og Marlon, og bor sammen i en villa på Blommenholm i Bærum. Samme året delte artisten en oppdatering om kjærlighetslivet sitt i podcasten «Ida med hjertet i hånden» med Ida Fladen.
Til tross for at paret har vært sammen siden 2013 hadde hun i 2023 fortsatt ikke fått noe forlovelsesring på fingeren. Men gifte seg – det vil hun.
– Jeg har lyst til å gifte meg, mest som en bekreftelse på at det vi har er så fint at vi burde feire det. Det er jo oss. Så har jeg lyst til å være brud, men ikke en grå brud. Jeg skal ikke være en gammel brud, og da begynner det å haste litt, tullet Damli til Fladen, noen måneder før hun faktisk forlovet seg.
Tidligere har Damli delt åpent om planlegging av bryllup, og mulige datoer/lokasjoner, men i 2025 ble livet snudd på hodet. Søsteren Tale valgte å ta sitt eget liv som Damli og familien har valgt å være åpne om.
Dermed har også bryllupet blitt satt på vent, avslører hun overfor Newsner. Per nå vet hun ikke når bryllupet står. Vi møtte henne på Viaplays høstlansering hvor det ble kjent at hun kommer med et nytt juleprogram denne julen.
– Den har ligget på vent. Det er på en måte andre ting i livet som har tatt fokuset den siste tida. Når du skal planlegge noe som er så fint og så hyggelig er det vanskelig å gjøre når man står midt oppi noe som er trist. Det må komme når det kommer, forteller hun.
Tøffe tiden
Videre forteller Damli at det siste har dreid seg om å få hodet over vann, og kjenne at energien er litt tilbake. Først da kan planleggingen starte.
– Da kan vi prøve å feire kjærlighet. Det er vanskelig å feire når livet ikke føles sånn. Det er veldig tungt fortsatt, men jeg har kommet meg et skritt videre. Når man står i noe slik består livet av forskjellige faser, og jeg er i en annen fase nå en for ett år siden. Men jeg vil ikke si at livet er bra, men det skal blir bra. Det er det jeg lener meg på, at livet vil bli annerledes, deler hun åpenhjertig.
For 38-åringen har dette vært et viktig livsmotto å lene seg på. For livet har forandret seg – et liv hun vanligvis er veldig glad i.
– Det rareste er å kjenne på at en føler seg litt flat. Spesielt for meg som alltid har vært ei med jazzfingers, liksom. Det har alltid vært noe jeg har holdt på med, men nå er det borte og det er litt skummelt. Men jeg tror lysten vil komme tilbake etter hvert, det må bare ta tid.
Artisten kan også avsløre at musikken har vært en viktig del av sorgprosessen for henne, og at det jobbes i kulissene med nye prosjekter.
«Tiden går, men ikkje slik den skal»
Torsdag 9. april markerte en tung milepæl for artisten. Ett år siden Tale Aaberge Nesse gikk bort, bare 38 år gammel. På Instagram åpnet Damli opp om savnet, sorgen og minnene som fortsatt sitter sterkt i kroppen.
I innlegget beskrev hun hvordan tiden etter tapet har vært vanskelig å forstå:
«Tiden går, men ikkje slik den skal. Den går sakte – og altfor fort. Eg kan fremdeles kjenne lukta og huden din, høyrer stemma og latteren din».
Ett år senere er det fortsatt vanskelig å forstå det som har skjedd. I innlegget delte Tone Damli en sorg som fortsatt er like nær, og hvordan savnet etter søsteren preger hverdagen.
«Det er eitt år sidan eg snakka med deg sist. Eg visste ikkje at det var siste gang. Det kjennes fremdeles umulig å forstå og det er så forbanna ilt», skrev Damli.
Hun beskrev følelsen av at tiden går uten at det gir mening, og hvor vanskelig det er å akseptere at den siste samtalen faktisk var den siste. Samtidig lever et stille håp videre, selv om hun vet det er urealistisk. Midt i sorgen står kjærligheten igjen, sterkere enn alt.
Til slutt etterlot hun leserne med en setning som har gjort sterkt inntrykk:
«Men søstre forsvinn aldri. Dei blir verande. På ein anna måte enn før. Elska deg for evig og alltid».
Trenger du noen å snakke med?
Du er ikke alene. Hvis du har det vanskelig, finnes det hjelp:
- Mental Helse: 116 123
- Kirkens SOS: 22 40 00 40
Det er alltid noen som vil lytte. Les mer her.
LES MER:
- Tone Damli om store sorgen – ett år etter søsterens død
- Tone Damlis bryllupsplaner – derfor vil de rømme landet