Flyekspert deler urovekkende teori om Air India-styrten

Den tragiske Air India-ulykken torsdag krevde mer enn 260 menneskeliv. Den nøyaktige årsaken til styrten er foreløpig ukjent, men eksperter er på stedet, og en svart boks er funnet. Nå har flysikkerhetseksperter delt urovekkende teorier om hendelsen.

Verden er i sjokk etter at Air India flight A171 styrtet inn i et boligområde kort tid etter avgang fra Ahmedabad flyplass i India torsdag. 241 av 242 passasjerer omkom, og flere personer på bakken døde etter sammenstøtet.

Flyet var på vei til Gatwick fra Ahmedabad i India. Kort tid etter avgang styrtet inn i et boligområde der det, ifølge The Guardian, bodde medisinstudenter, leger og deres familier.

Pilotene på Boeing 787-8 Dreamliner-flyet sendte ut et mayday-anrop til flygeledelsen like etter avgang. Da hadde de bare nådd en høyde på rundt 190 meter. Air Indias styreformann Natarajan Chandrasekaran sa til CNBC-TV18 fra Ahmedabad at flyselskapet aktivt koordinerer med Boeing og GE Aerospace for å sikre full støtte. De har et team av eksperter på bakken som bistår med etterforskningen.

«Jeg har også bedt dem om å sende sine beste eksperter for å samarbeide med oss i denne prosessen. De er veldig støttende,» sa han.

Poonam Patni, som bor i byen, sier til Agence France-Presse: «Da vi kom til stedet, lå det flere lik rundt omkring, og brannmannskaper holdt på å slukke flammene. Mange av likene var brent.»

Air India-flystyrt

Et annet vitne la til: «Vi så folk fra bygningen hoppe fra andre og tredje etasje for å redde seg selv. Flyet sto i flammer. Vi hjalp folk ut av bygningen og sendte de skadde til sykehuset.»

Etterforskerne har lokalisert den ene av de to svarte boksene, men det nøyaktige innholdet i den er ennå ikke fastslått. I mellomtiden har flere luftfartseksperter understreket viktigheten av å ikke trekke forhastede konklusjoner mindre enn 24 timer etter styrten. De etterlyser en grundig etterforskning og undersøkelse av den svarte boksen, samt ferdskriveren.

Noen luftfartsanalytikere har likevel fremmet flere teorier om hvorfor den fatale hendelsen skjedde. Til The Guardian sier Dr. Sonya Brown, som er universitetslektor i luftfartsdesign ved University of New South Wales, at opptakene av krasjet tyder på at flyet gikk i stå.

«For meg ser det ut som et betydelig tap av skyvekraft. Skyvekraft får deg til å fly raskere, og flyets løft er proporsjonalt med hastigheten i kvadrat, så hvis du ikke har skyvekraft og mister fart – og radardata tyder på at flyet mistet fart etter den første korte stigningen – kan du stanse,» sa Brown, og la til at det er uklart hva som forårsaket den manglende skyvekraften.

Opptakene viste hvordan flyet klatret bort fra rullebanen før det sank ned igjen. Det forsvant bak trærne og gikk opp i flammer. Mer enn 260 mennesker er bekreftet omkommet i flystyrten.

Luftfartseksperters teorier om Air India-flystyrten

Som nevnt har en av de svarte boksene blitt hentet opp, men innholdet i den er fortsatt ukjent. I mellomtiden har andre luftfartseksperter delt sine teorier om hva som kan ha skjedd.

I et intervju med Mirror sa professor John McDermid, Lloyd’s Register Chair of Safety, University of York, at «takeoff og landing er de farligste fasene av flyging», og at «ulykker under cruiseflyging er svært uvanlige». Han la imidlertid til at «det er overraskende at ulykken inntraff før flyet i det hele tatt var kommet opp i 200 meters høyde».

McDermid fortsatte: «Piloter kan avbryte avgangen helt til ganske sent i avgangsrullingen, så det virker som om problemet oppstod veldig plutselig i den siste delen av avgangsrullingen, eller kort tid etter avgang, og at det var alvorlig nok til at det ikke kunne håndteres.»

Professor John McDermid sier dessuten at det er «svært usannsynlig» at krasjet skyldtes at flyet var overvektig eller hadde med seg for mye drivstoff.

«Det er for tidlig å si noe mer detaljert om årsaken til styrten – den eneste observasjonen man kan gjøre, er timingen», påpekte han. «Avgang og landing er de farligste fasene av en flyvning – ulykker under cruise er svært uvanlige.»

«Det er en gåte hvorfor noe så katastrofalt skulle skje»

Paul Williams, professor i atmosfærisk vitenskap ved University of Reading, sa at «værforholdene på flyplassen ser ut til å ha vært svært gode» på det aktuelle tidspunktet, med «god sikt og svak vind fra vest». Han hevdet også at «ingenting på dette stadiet tyder på at turbulens eller andre værforhold var en faktor i krasjet».

Prof. Graham Braithwaite, direktør for Aerospace and Aviation ved Cranfield University, sa «Dette er den første store ulykken som involverer 787. Avgang er en kritisk fase fordi flyet fortsatt akselererer, og enhver problemløsning krever rask respons.»

Terry Tozer, som tidligere har jobbet i et flyselskap, sa til GB News at det er «altfor tidlig å spekulere» i årsaken til den tragiske hendelsen. Han la imidlertid til: «Flyet burde ha vært i stand til å tåle en ganske betydelig feil og fortsette å ta av trygt, det er et puslespill hvorfor noe så katastrofalt skulle skje.»

La oss sende våre tanker og bønner til ofrene og deres familier. Hvil i fred.

LES MER:

 

Les mer om...